Erasmus felsőoktatási intézmény lett a Baptista Teológiai Akadémia
Újabb intézményi mérföldkő az Erasmus+ program elindulása. A Baptista Teológiai Akadémia 2025. július 16-ától hivatalosan is Erasmus felsőoktatási intézmény. Megkaptuk az Európai Bizottságtól az Erasmus+ akkreditációs tanúsítványt, az Erasmus Felsőoktatási Chartát, amely immáron a Teológiát is feljogosítja az európai felsőoktatási intézmények között európai uniós finanszírozású projektek megpályázásra: hallgatók, oktatók és munkatársak nemzetközi mobilitására, nemzetközi szervezetek és intézmények közötti újabb együttműködésekre, de akár szakpolitikai fejlesztésekhez és együttműködésekhez történő csatlakozásra.
A BTA Erasmus programban való részvétellel a BTA célja: az innovatív európai és nemzetközi szakmai és tudományos együttműködések bővítése, nemzetközi projektekben való részvétel, az oktatók, kutatók, hallgatók, adminisztrációs személyzet személyiségbeli és szakmai fejlődése a nemzetközi mobilitások során, melyeknek eredményeit az intézmény működésében, nemzetköziesítésében rövid és hosszú távon hasznosítja, valamint hazai és nemzetközi partnereivel megosztja, társadalmasítja.
A BTA az egyéni tanulmányi és oktatói mobilitást, az adminisztrációs személyzeti fejlődést, az innovációt és a bevált módszerek átvételét célzó együttműködéseket kívánja előmozdítani, fókuszban tartva és szerves egységgé téve az intézményi küldetését, a tanítvánnyá tételt: tanítvánnyá lenni, tanítványként élni, tanítvánnyá tenni. A főiskola a klasszikus felsőoktatási triász – oktatás, tudományos kutatás, társadalmi felelősségvállalás – mindhárom elemét küldetése alapelvének tekinti és folyamatosan érvényre juttatja a működés minden területén, így nemzetközi kapcsolataiban is. A nemzetköziesítés folyamatában, benne az Erasmus+ programhoz csatlakozásával, a korábbi oktatási, kutatási és missziói kapcsolatok mellett új partnerségek építésére törekszik, amelyek támogatják a küldetés hatékonyabb betöltését.
A BTA jövőképe egyre hívebben betölteni az Istentől rendelt küldetést, megőrizni és tovább fejleszteni a tanítvánnyá tételt középpontba helyező oktatást és intézményi működést, javítva a saját képességeket és magasabb szintre emelve a külső szükségek, igények valós kielégítésére törekvést. Ennek egy stratégiai támogató eszköze a BTA Erasmus+ programban való részvétele. A stratégiai célok és azok várható hatásai:
- Személyes, esélyteremtő tanítványság hallgatói mobilitások által, határokon átnyúlóan – A BTA a hallgatóinak tanítványi, lelki, szellemi fejlődését és társadalmi felzárkózását még eredményesebben, még személyre szabottabban kívánja a jövőben segíteni, mobilitásukat különös érzékenységgel és figyelemmel előmozdítani.
- Keresztény küldetés intézményi és gyülekezeti betöltése nemzetközi intézményközi kapcsolatokkal – A BTA értője és kezdeményező kulcsszereplője kíván lenni annak a folyamatnak, amelynek során a hitvalló keresztény egyházak a mai magyar és európai társadalmi átalakulásban megtalálják a helyüket és gyülekezeteiken, intézményeiken keresztül betöltik küldetésüket.
- Felnőttképzés a mobilitásokban – A BTA minél szélesebb körnek kívánja biztosítani a kereszténység intézményes és gyülekezeti szolgálatához szükséges speciális szakértelem hathatós, rugalmas elsajátítását.
- Nemzetköziesítés az Erasmus programban való részvétel által – egyfelől a nemzetközi jó gyakorlatok külföldi megismerését és „importját”, másfelől a hazai, teológiailag konzervatív keresztény felfogás és megoldások, s különösen a tanítvánnyá tételt középpontba helyező intézményi működést külföldön való ismertté tételét. A BTA aktívan hozzá kíván járulni az európai oktatásügy fejlesztéséhez.
- Nemzetközi oktatók hangsúlyosabb szerepvállalása – ma is a BTA erősségei közé tartozik a külföldi vendégoktatók rendszeres bevonása az oktatásba, amely a program keretei között nagyságrendi fejlődésen mehet keresztül.
- Biblikus és eredményes minőségügy – a hazai és nemzetközi szintű stratégiai tevékenységek komplex oktatási, tudományos és társadalmi felelősségvállalási feladatok európai színvonalú ellátását igénylik, aminek sikeréhez szükséges azok eredményességének folyamatos követése és esetenkénti finomhangolása is; ehhez a BTA eszköze és kerete a Bibliára alapozott minőségügy, melyet jó gyakorlatként nemzetközi kapcsolataiban is készséggel ismertet. VII. Digitalizáció és fenntarthatóság – Az erőforrásokkal való hatékony bánásmód érdekében előtérbe kerül az intézmény és a képzések, mobilitások energiahatékony, környezetbarát, fenntartható szemléletű működtetése, valamint a digitális átalakulás kedvező folyamatainak lekövetése infrastruktúrában, a képzési módszerek és a szakmai kapacitások körében.
Az Erasmus+ programban való aktivitás intézménybe ágyazása mellett, a BTA tanítvánnyá tételi küldetése betöltésének eszközeként tekint a mobilitásokra a határokon belül és azokon túl, ezért különös figyelmet szentel az Erasmus+ együttműködési projektek keretében átadott és szerzett tapasztalatok megosztására, népszerűsítésére is, akár szakmai, akár tudományos szinten, akár oktatási, akár kutatási területen. A tapasztalatcsere további közös utak kiépítésére és fejlesztésére ad lehetőséget Europán belül és azon túl.
A BTA honlapján az Erasmus+ aloldal elérhetősége: https://www.bta.hu/erasmus/erasmus-plus/
BTA Abstract English version
The vision of BTA is to ever more faithfully fulfill the God-ordained mission of the Institution, to preserve and develop education focused on disciple-making, and to preserve and develop institutional operations shaped by the standards of Christian morality, improving its own capabilities and elevating its efforts to truly meet external needs and expectations. Disciple-making is the means by which, and the purpose for which, the threefold role of higher education in teaching, scholarly research, and social responsibility comes together on common ground. One of the strategic international instruments supporting this objective is the participation of BTA in the Erasmus+ program. BTA intends to promote individual student, faculty, and staff mobility; the sharing and adoption of innovative and proven practices; as well as international inter-institutional collaborations that support active participation in international networks—while focusing on and integrating its institutional mission of making disciples: to become a disciple, to live as a disciple, and to make disciples. The institution aims to fully integrate the roles of higher education—teaching, research, and social responsibility—into its internationalization and modernization efforts. By joining the Erasmus+ program, BTA seeks to build new partnerships, alongside its existing educational, research, and missionary relations, that will support a broader fulfillment of its mission.

