TEGYETEK TANÍTVÁNNYÁ MINDEN NÉPET!

Beszámoló és kedvcsináló a BTA hallgatók Jeruzsálemi tanulmányútjáról

Beszámoló és kedvcsináló a BTA hallgatók Jeruzsálemi tanulmányútjáról

„Ott álltak a mi lábaink a te kapuidban, oh Jeruzsálem!” (Zsolt 122:2 Károli)

Marton Zsolt mb. ószövetségi tanszékvezető kezdeményezésére – hogy a teológus hallgatók a tanulmányi éveik alatt eljuthassanak Jeruzsálembe – azonnal összeállt egy öt fős csoport, akik vállalták mind az anyagi, mind a fizikai terhelését (napi 15-18 km gyaloglás, illetve háborúban áll az ország, Isten kegyelme megőrzött minket, és vezette terveinket, mert hazaérkezésünk után másfél héttel leálltak a légitársaságok) a tanulmányútnak. Utunkra elkísért bennünket az Újpesti gyülekezetből egy barátunk és fia, akik nagy helyismerettel rendelkeznek.

Kizárólag Jeruzsálemre, ennek a csodás városnak megismerésére koncentráltunk. Csak felsorolni tudom a látottakat, melyekből néhány kiemelkedő helyszínt és lelki élményt mutatok be. Siratófal, Templom-hegy, Kotel-tunel (a Siratófal mellől induló túra, ami kb. 25 méter mélyen a tér szintje alatti régészeti kincseket mutatja be), Rampart’s walk (séta a városfalon), Kidron-völgy, Olajfák-hegye, Gecsemáné, Knesszet (parlament), a Parlament előtti Menóra, Via Dolorosa, Szentsír-bazilika, Dávid király sírja, a Felház, Ezékiás király csatornája, Hinnom völgy (gyehenna) fölötti gyaloghíd, Protestáns Golgota, Netivjah messiáshívő gyülekezet stb.

Kiemelkedő fizikai-szellemi élményeink voltak.

Jeruzsálem összes kapuján bementünk – ahogy az idézett Ige is szól – megrendítő volt azokon a helyeken járni, ahol évezredekkel korábban a zsidó nép járt, ahova hozták az áldozatukat, ahova találkozni jöttek Istennel. Jeruzsálemnek nyolc kapuja van, ebből hét használható, a nyolcadik az Arany-kapu be van falazva, melyen virágvasárnapon Jézus bevonult a városba. A befalazás a muszlim uralom idejében volt Kr.u. 810-ben. Az egyik oka a befalazásnak, hogy a Messiást megakadályozzák a bemenetelében, mely zsidó és keresztény váradalom is, a Teológiai különbségekkel együtt. Megálljt kívántak parancsolni a Messiásnak. Mennyire szánalmas emberi erőlködés.

A Templom-hegyen lenni szintén meghatározó élmény volt, ahol ott van a Mória-hegy, ahol a Templomok álltak, ahol a szentek-szentje van, ahol Izsák megkötözése volt. Kerestük a pozíciót, merre lehetett tájolva, hol lehetett a pogányok udvara stb. Annyira mély hatást tett a közösségünkre, hogy a tervezett programon kívül is felmentünk. Elképesztő ott állni és belegondolni abba, hogy évezredeken keresztül milyen meghatározó szellemi cselekmények zajlottak ott.

A Siratófalnál átélt lelki-szellemi élményt is nehéz leírni. Ott látni a különböző ágazathoz tartozó zsidó férfiakat, hogy mindenki a maga szertartása, gyakorlata szerint imádkozik, imakönyvet olvas, teszik ezt szintén több ezer éve. A sabbat bejövetelének a várásakor megtelt a tér férfiakkal – paravánnal elválasztott részen pedig nőkkel – és különböző formában énekeltek, táncoltak, imádkoztak. Különös volt látni a különbségeket, de az egységet is. Mi is imádkoztunk körbe állva, kézenfogva. Hálát adtunk a megváltásért, a megtérésért, imádkoztunk újabb megtérésekért, békéért. A második alkalommal, amikor a Falnál voltunk éppen a Sávout ünnepe volt, melynek egyik része a Tóra-adás megünneplése. Látva az örömöt, a lelkes éneklést afelett, hogy van Igéjük, elgondolkodtató volt, hogy mi keresztények mennyire tudunk örülni a Szentírásnak.

Ezékiás-csatornájának (2Kir 20:20) a megtekintése és a csatornában való sétálás (lábszárközépig érő vízben) technikai és fizikai élményekkel ajándékozott meg. Az asszír ostrommal és a város vízzel való ellátásával függött össze a csatorna elkészítése Kr.e. 701-ben. Ez a csatorna a Gihon-forrás vizét vezette a városba. A csatornát két irányból kezdték kivésni a sziklákból és sikeresen találkoztak. A csatorna lejtése éppen megfelelő, hogy csendesen, de folyamatosan szállítsa a vizet. A másik végén található a Siloám medence, melyről szintén olvasunk a Bibliában.

Netivyah Messiáshívő gyülekezetben részt vettünk egy Istentiszteleten. Olyan zsidó testvéreinkkel találkoztunk, akik megtartották a zsidó hagyományokat, de személyes megváltójuknak fogadták el Jézust, ahogy héberül mondjuk Jeshuát. Az alkalmon a dicsőítéshez (30-35 perc) nem használnak semmilyen hangszert, csak az énekhangjukat. Az imakönyvükből a hetiszakaszt énekeltük. Ez a gyülekezet ortodox típusú közösség, van Tórájuk, imasálban imádkoznak, olvasnak a tekercsekből. Három „olvasót” hívtak fel, akik három szakaszt olvastak, a negyedik testvér pedig az Újszövetségből, mely igék alapján prédikált a rabbi. Az igehirdetés Jézusra/Jeshuára mutató, megtérésre hívó, szent életben való előrehaladásra bíztató volt. Az alkalom végén szeretetvendégségre hívtak bennünket, ahol lehetett beszélgetni a közösség tagjaival. Nagyszerű lelki élmény volt ilyen alkalmon dicsérni Istent.

Összefoglalva a tanulmányút nem csupán fizikai szinten érintett meg és fejlesztett, hanem lelkileg is. Erősödött a közösségünk egymással és Istennel is. A közös imádságok – Siratófalnál, a Gecsemáné kertben, a Szent-sír bazilikában, a Minden népek templomában, a repülőn – mind összekötöttek egymással bennünket.

Hallgatókban megfogalmazódott, hogy most már sokkal lelkesebben fogjuk olvasni-kutatni az Ószövetséget, valamint tanulni a Bibliai héber nyelvet.

drs. Marton Zsolt

mb. tanszékvezető

Szólj hozzá!

Szlovák Tibor

Szlovák Tibor példamutató helytállással, nyugdíjas lelkipásztorként kiváló eredménnyel végezte el az MA szakot. Mindig jelen volt az órákon, kiemelkedő teljesítményt nyújtott a TDK versenyben. Hallgató társai előtt példa volt és aktívan támogatta őket.

Kovács Benjámin

Kovács Benjámin kiváló eredménnyel végezte el az MA szakot. Aktívan szolgált a hallgatói közösségben, a gyakorlóhelyen és a legációs alkalmakon, magatartásában képviselte a főiskola értékrendjét. Példamutató hozzáállással vett részt a BTA Szenátusának ülésein. Hiteles keresztyénként áldássá vált környezetében.

Megszakítás