1) Az alapképzési szak megnevezése:
Kántor (Cantor)
2) Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:
– végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor, rövidítve: BA) fokozat
– szakképzettség: okleveles kántor
– szakképzettség angol nyelvű megnevezése: Cantor
– választható szakirányok: hagyományos egyházzenész, gospel
3) Képzési terület: hitéleti
4) Képzési idő félévekben: 6 félév
5) Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit
– a szak orientációja: gyakorlati (70-80 %)
– diplomamunka készítéséhez rendelt kreditek: 12 kredit
– szabadon választható kreditek minimális értéke: 11 kredit
6) A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi terület besorolása: 0221
7) A szak képzési célja és a szakmai kompetenciák:
A képzés célja olyan kántorok/egyházzenészek képzése, akik képesek a gyülekezeti szolgálat szakszerű ellátására. Képesek mind zeneileg, mind lelkileg az evangélium üzenetének átadására énekben, zenében. Ismerik a magyar és egyetemes egyházzeneikultúrát, zenei és liturgikus- és közösségi szolgálat ellátásához szükséges hitéleti felkészültségük birtokában képesek egyházi közösségi szolgálatra, a sokoldalú zenei szolgálatok magas szintű ellátására: közösénekek vezetése, éneklés, kóruséneklés, hangszeres kíséret, vezénylés, továbbá a mindennapi munkájukban a zenei-, liturgiai- és közösségi értékek összhangjának megteremtésére. A felekezetük szerinti egyházzene elméleti és gyakorlati ismereteinek birtokában képesek a különböző életkorú gyülekezeti csoportokkal való foglalkozásra. Az alapfokozatot szerzetteknek lehetőségük nyílik a végzettségük és szakképzettségük szerinti elhelyezkedésre, illetve arra, hogy tanulmányaikat a képzés második ciklusában folytassák.
7.1 Elsajátítandó szakmai kompetenciák
a) tudás
-
- Ismeri a felekezete szerinti egyházzenét.
-
- Éneklési felkészültsége alapján vezeti a közös éneklést, a kóruséneklést és ellátja az azokhoz tartozó liturgikus szolgálatokat.
-
- Hangszeres felkészültsége alapján el tudja látni a gyülekezetben a zenei szolgálatokat, valamint képes irányítani a gyülekezeti éneklést.
-
- Ismeri és helyesen alkalmazza a hangszerjáték lehetőségeit az egyházi liturgia és egyéb rendezvények alkalmával.
-
- Ismeri az egyházi év különböző ünnepeihez köthető és tartozó énekrepertoárt.
b) képesség
-
- Képes a folyamatos reflektív önfejlődésre és a sikeres szakmai szocializációra.
-
- Képes gyülekezete vagy szolgálati helye zenei életének megszervezésére és cselekvő részese a gyülekezeten kívüli kulturális életnek.
-
- Képes az egyéni és csoportos egyházzenei tevékenységben való részvételre, illetve annak irányítására.
-
- Zenei tevékenysége során képes más művészeti ágak képviselőivel harmonikus együttműködés megteremtésére, közös programok megszervezésére, esetleg közös művészeti produktum létrehozására.
-
- Képes a lelkipásztorral együttműködve rövid- és hosszútávon tervezni és a lelkipásztori programhoz illeszkedően szervezni a közösség liturgikus-zenei életét.
c) attitűd
-
- Munkáját az egyháza és közössége iránti tevékeny elkötelezettség, minőség- és felelősségtudat valamint kezdeményezőkészség jellemzi; szakmai érvekkel tudja megvédeni a hiteles liturgiát.
-
- Vállalja a mindenkori etikai és egyéb szabályrendszerek betartását és betartatását.
-
- Egészséges kritikával és szakszerűen tudja a saját és mások művészi teljesítményét megítélni.
-
- Aktívan és elkötelezetten irányít, működik együtt a szakmai projektekben.
-
- A korszerű tudásmegosztási stratégiákat eredményesen és hitelesen alkalmazza.
-
- Alkotó módon vesz részt művészeti produkciók, önálló alkotások létrehozásában.
d) autonómia és felelősség
-
- Szakmai identitása és elhívástudata egyértelműen kialakult.
-
- Képes a megszerzett tapasztalatból származó információk, a felmerülő új problémák és jelenségek kritikus feldolgozására.
-
- Döntései szakmailag indokolhatóak, azokért felelősséget vállal, az értékek kialakítására és megtartására törekvő céltudatos magatartás jellemzi.
-
- Összművészeti, illetve multidiszciplináris tevékenységekben is autonóm módon és felelősen tevékenykedik.
8) A képzés jellemzői
8.1 Szakmai jellemzők (A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek és azok kredithatárai)
-
- Hit és neveléstudományi ismeretek, 35-45 kredit
-
- Bibliaismeret, Rendszeres teológiai ismeretek. Gyakorlati teológiai ismeretek, Pszichológia, Pedagógia
-
- Hit és neveléstudományi ismeretek, 35-45 kredit
-
- Zenei törzsmodul, 54-64 kredit
-
- Szolfézs, Zeneelmélet, Karvezetés, Zenetörténet, Himnológia
-
- Zenei törzsmodul, 54-64 kredit
-
- Differenciált zenei ismeretek, 18-28 kredit
-
- Hangképzés-Magánének, Zongora-Orgona, választott hangszer
-
- Differenciált zenei ismeretek, 18-28 kredit
-
- Differenciált szakmai modul (Szakirány vagy specializáció ismeretkörei), 15-24 kredit
8.2 Megszerzendő nyelvi kompetenciák / gyakorlati tapasztalat
A képzés minden szemeszterében folyamatosan teljesítendők a képzési programban meghatározott lelkiségi gyakorlatok. A szakmai gyakorlat jellegzetességeit leginkább a gyülekezeti alkalmakon ismerheti meg a hallgató, ahol módja nyílik a tapasztalatszerzésre, a tanult ismeretek az elsajátított kompetenciák alkalmazására. A gyakorlat része a hangszeres játék, gyülekezeti éneklés vezetése, énektanítás, kórus vezetése (kóruspróba), zenekarban való részvétel. A zenekari gyakorlatot a hallgató az aktuálisan kijelölt gyakorlatvezető tanár irányítása mellett végzi.